"Vroeger verkochten we gewoon 60.000 producten. Nu willen we ondernemers
het leven makkelijker maken en hen helpen succesvol te zijn. Juist in deze
zware tijden." Dat zegt Jean-Pierre Bienfait, algemeen directeur van
Makro Nederland.
Onderdeel van de transformatie is een programma waarmee Makro-pashouders
kortingen kunnen krijgen op diensten als verzekeringen (in samenwerking met
Ohra), coaching bij microfinanciering (Qredits), internet & telefonie
(UPC, Ziggo). "Onze wens is dat groot ondernemend Nederland klein
ondernemend Nederland helpt." Hij hoopt op meer grote deelnemende
bedrijven.
De Makro telt zo’n 1 miljoen klanten onder wie 400.000 zzp’ers. In 2010 boekte
het in Nederland 1,2 miljard euro omzet.
Koopgedrag van ondernemers verandert
Openstelling op zondag, een bezorgdienst voor de horeca (beide sinds vorig
jaar) en een webshop (sinds deze maand) spelen in op het veranderde
koopgedrag van ondernemers. Die ondernemen volgens Bienfait veelal "24/7"
en hebben behoefte aan gemak en efficiency – ze hebben niet altijd tijd meer
om een ochtendje in de groothandel te shoppen.
Laatste stap is een webshop voor kantoren die deze maand open is gegaan.
Rijkelijk laat, erkent het bedrijf, maar het denkt met een combinatie van
kantoorartikelen én voedingsmiddelen uniek te zijn. Je kunt nu in één
bestelling kopieerpapier, keukenrollen én wijn bestellen. Concurrenten als
Staples en Albert hebben slechts deelassortimenten.
Hele pallets aan wijn
De eerste resultaten stemmen het bedrijf hoopvol. In enkele weken meldden zich
al 100.000 kopers aan, die inderdaad zowel kantoorspullen als eten en
drinken online aankopen. "Er worden hele pallets aan wijn besteld."
Klanten die een van de 17 groothandels fysiek bezoeken, moeten overigens ook
veranderingen merken. Alle 5.000 medewerkers moeten na een
trainingsprogramma als 'mini-ondernemer' gaan functioneren. Medewerkers op
de vloer krijgen grote vrijheid om ter plekke klanten te helpen, variërend
van advies tot oplossing van een klacht. Binnen moederbedrijf Metro Group is
Makro de eerste die het programma invoert.
Telefoontjes op zondag
Bienfait (48) erkent tegenover Z24 dat hij grote wijzigingen doorvoert. Bij
zijn aantreden een kleine drie jaar geleden na een internationale carrière
in onder andere China en Egypte, trof hij een bedrijf aan dat na historische
successen "toe was aan vernieuwing." "Je moet het dak
repareren als de zon schijnt, maar nu regent het. Maar toch zijn we nu dat
dak aan het repareren om straks van de zon te kunnen genieten."
Hij prijst zich gelukkig dat zijn klanten louter uit ondernemers bestaan. "Die
zijn extra kritisch en dat is geweldig." Net als premier Rutte gaf hij
aan diverse klanten zijn 06-nummer. En dus krijgt hij af en toe op zondag
een telefoontje. "Je moet niet bang zijn voor feedback."
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl